Casinoreklam inom fotbollen
Publicerad den 20-01-23
Casinosponsorer på arenorna ökar
Betting och oddsspel har länge florerat kring sport, spel och framförallt fotboll. Det älskas av många och det sätter en annorlunda och spännande udd på matcherna man tittar. På så sätt är det knappast en överraskning att Svenska spel och Stryktipset gått så fruktansvärt bra genom åren. Men hur roligt är det egentligen när alla casinon och bettingbolag trycks upp i ansiktet på oss fotbollsfans? Visst kan man vara för eller emot hasardspel, betting och casino, men det är en sak om det sker utanför fotbollsplanen och en helt annan sak om det är tryckt på fotbollspelarna på planen.
Reklamplatserna runt fotbollsplanen
Först och främst har vi reklam- och annonsplatserna som likt en sarg sveper om hela fotbollsplanen på de flesta arenorna. Sett till Storbritannien och Premier League, Championship och resterande divisioner har det på senare tid gått från att ca 20% av lagen är sponsrade av spelbolag till att överstiga 50% under 2019/20-säsongen Förut brukade det kunna vara en massa lokala och nationella företag och verksamheter som köp platserna för utvidga sin exponering för massorna, och visst finns det kvar en del fortfarande. Men majoriteten av alla reklamplatser är numera upptagna av olika spelbolag som till exempel William Hill, Ladbrokes och Betway. Det är en utveckling som kanske inte så många stör sig på, men det blir värre…
Casinon på matchtröjorna
Jag är inget större fan av reklam på matchtröjorna överhuvudtaget. Det bästa var när Barcelona hade helt ”rena” tröjor för att de inte behövde sponsorpengarna. Manchester United har för tillfället Chevrolet emblemet mitt på bröstet och AFC Bournemouth har MansionBet, eller M88. Just MansionBet brukade finnas i Sverige och det ryktades om att de vill köpa in sig i svenska fotbollslag. Men tack vare den ägandestruktur som gäller för de flesta Allsvenska klubbarna blev det tämligen svårt. Numera är MansionBet, tillsammans med många andra spelbolag i Premier League, casinon utan svenska licenser och som därför lyser med sin frånvaro på våra allsvenska fotbollsplaner. Men det slutar såklart inte där…
Arenanamnet
För många är arenanamnet heligt. Gavlerinken i Gävle är ett sånt exempel där Läkerol köpte namnrättigheterna men som inte accepterades av fansen. I fotbollens värld är det tyvärr större krafter som talar. I skrivande stund heter till exempel Stoke Citys hemmaarena Bet365 Stadium . Supersexigt… eller inte. Även om motståndet inom SHL fungerat relativt bra så finns det risk för att våra allsvenska arenor inte kommer kunna stå emot när spelbolagen kommer. Vi får alltjämt hoppas att dröjer innan de kommer så att fotboll får vara och handla om just fotboll och inget annat.