Bloggen

iGaming reklamens påverkan på gräsrotsidrott

Publicerad den 24-10-14

Industrin för iGaming har på senare år vuxit sig enormt stor, framförallt med sin starka online närvaro so numera syns frekvent. Närvaron av casinospel och betting har blivit mer påtaglig och det gäller även för idrott på gräsrotsnivå. På sportanläggningar över hela landet har det skett en ökning av spelreklam, vilket kan skapa både möjligheter, men också en hel del utmaningar. I denna artikel kommer du att få en närmare inblick i spelreklam hos sportanläggningar och vilken betydelse det har för idrotten och iGaming industrin. 

Ekonomiskt stöd från iGaming

När det kommer till ekonomiskt stöd kan detta komma i form av sponsring och reklam. Ekonomiskt stöd från företag inom iGaming kan utåt sett vara en lösning för de ekonomiska delarna av att hålla en god och stabil ekonomi inom gräsrotsidrotten. Mindre klubbar och föreningar har begränsade resurser och sponsring från ett iGaming företag kan hjälpa till att täcka kostnader som krävs för bland annat utrustning, lokal och olika evenemang. Hypotetiskt sett kan ett ekonomiskt stöd innebära fler möjligheter för sportklubbarna att växa och utvecklas – precis som spelare kan hitta bäst free spins här för att maximera sin egen spelupplevelse.

Trots denna ekonomiska hjälp, som kan vara mycket välbehövlig, finns det också andra underliggande frågor i detta samarbete kring hur det kan påverka idrotten i det långa loppet. Finns det en risk att idrotten blir beroende av intäkter från spelindustrin? Att svara på detta samt att förutse hur dessa typer av samarbeten kan påverka idrotten i framtiden kan vara svårt.

Risker och etiska frågor

En stark närvaro av spelreklam kan väcka både etiska och moraliska frågor. Hypotetiskt sett kan det tyckas vara problematiskt att idrott blir förknippat med spelindustrin som casinospel och sportbetting. Idrott är något som förknippas med hälsa, träning, motion och personlig utveckling, vilket oftast inte är nyckelord för att beskriva spelindustrin. Om spelreklam är lämpligt att ha på en idrottsanläggning är både en individuell fråga, och en fråga som handlar om balansen mellan de ekonomiska fördelarna och de eventuella negativa aspekterna. 

Det kan också finnas åskådare på matcherna som kan ha negativa synpunkter på spelreklam i idrottssammanhang. Från ett etiskt perspektiv kan det dyka upp frågor från åskådare som ifrågasätter vad för typ av budskap och reklam som sprids på sportanläggningar. En del människor kan argumentera för att detta kan uppmuntra fler till att spela online casino spel, medan andra kan argumentera för att reklam är en naturlig del i vårt samhälle och det är inte alltid man håller med om vad som syns i reklamen. Sedan vart ansvaret ligger, om det är hos företagen, myndigheter eller idrottsföreningarna, är svårt att ta ställning till.

Kan sport och spel samsas? 

Det finns en växande koppling mellan idrott och spel, inte enbart i form av reklam, utan också när det kommer till sportbetting och casinospel. Denna koppling kan leda till att frågor som handlar om hur dessa två världar kan existera tillsammans på ett hållbart och hälsosamt sätt. Det finns två sidor av samma mynt och på ena sidan kan samarbetet vara fördelaktigt då iGaming företag kan erbjuda ett ekonomiskt stöd till idrottsanläggningar och på så vis skapa nya möjligheter för idrotten och klubbarna. Klubbar har en del höga kostnader, vilket kan göra det svårt för dem att överleva utan reklam. På den andra sidan finns det en oro över av vad dessa typer av samarbeten kan innebära för idrotten och hur det kan uppfattas av åskådare. 

Idrottens starka värderingar om träning och hälsa kan inte alltid förenas med spelindustrins intressen och vad de står för. Detta synsätt kan dock appliceras på flera industrier där reklam har fått kritik, inte enbart på spelindustrin. I det bästa fallet kan ett samarbete vara positivt då spelbolagen kan hjälpa till med det ekonomiska bitarna som ibland kan saknas hos klubbar. Detta kan ske samtidigt som det finns tydliga regler och riktlinjer för ansvarsfullt spelande och etik. Självklart kan det också finnas en risk med att idrottens hälsosamma syfte försvinner då reklamen inte går ihop med sportens grundläggande värderingar. 

Diskussionen om iGaming och dess reklam inom gräsrotsidrotten kommer också ner till en fråga om reklam i stort och vad som anses vara okej eller inte. Genom åren har många typer av reklam fått kritik för att påverka människor negativt, spelreklam är bara ett exempel på hur intresse, ekonomi och värderingar kan krocka med varandra. Det finns inga tydliga svar, dessa typer av frågor är komplexa och handlar om att väga in de olika synpunkterna i en eventuell diskussion. 

I slutändan är det upp till att förhålla sig till de regleringar som finns, och för spelindustrin och idrottsföreningar att sätta sina gränser. På lång sikt kan det handla om att hitta en balans mellan de ekonomiska behoven samtidigt som integritet och värderingar finns kvar. Det finns ett starkt samspel mellan sport och spel som kräver en tydlig strategi för att undvika en negativ påverkan.