Kan Sportspel Någonsin Fånga Arenornas Verklighet?
Publicerad den 24-11-20
Sport spel har kommit en rejäl bit påvägen från de allra tidigaste pixelerated versionerna som släpptes under 1980-talet. Idag så har speltillverkare lagt extra fokus på realitet med enastående grafisk design, realistisk spelfysik och detaljerade avbildningar av både spelare och arenor.
Med allt mer realistiska spel, mer pengar och avancerad teknologi så ställer sig många gamers frågan, kan dagens sportspel verkligen replikera verkligheten från en riktigt arena?
Något som kan konstateras är att spelutvecklare idag har gjort markanta kliv, men om det räcker för att fånga atmosfären av en sportarena är fortfarande tveksamt. Dagens artikel kommer att granska detta och även titta närmare på utmaningarna. Så häng med!
Arenors roll i spelen - som live dealer spel för casinon
Arenor är mer än bara en bakgrund i spelet, även fast dem startade så med en spartansk design med enkla ljudeffekter. Med tiden så ändrades detta och bakgrunden blev en mer essentiell del av spelen och dess atmosfär.
Många utvecklare har försökt att göra spelen mer uppslukande där saker som arenorna och publiken har en inverkan på spelets realitet för att ge en sådan komplett känsla som möjligt. Detta påminner lite om casino och spelvärlden, där spelsajter introducerade live dealer spel för att inbringa en liknande känsla till landbaserad casino.
Alla arenor har en unik identitet, gjord med särskild arkitektur där varje publik har sin egen dynamik och egna kulturella historia. I arenorna är fansen, som agerar som batterier med känslor - dem ger kraft till spelarna och kan vara den avgörande faktorn för att hemmalaget skall orka hela vägen.
I spel som exempelvis FIFA, NBA 2k och Madden football så har de nyaste versionerna av spelen haft åtskilja timmar med fokus på arenornas design och detaljer. Med detta sagt dock så är känslan fortfarande inte desamma som en fysisk arena, det är fortfarande många immatriella faktorer som gör att det inte känns likadant.
Visuell design - Fokus på detaljer
När det kommer till design med dagens moderniteter så är det inget snack om att grafiken i sportspel aldrig har varit bättre. Det är idag möjligt för spelutvecklare att skapa fotorealistiska versioner av världens mest kända arenor, vare sig det handlar om FC Barcelonas ikoniska Camp Nou eller anrika Madison Square Garden.
Dem har verkligen satt detaljerna, allt från att säten är identiska till att NBA 2k-spelen har samma reflektion i parketgolvet från arenans lampor. Trots dessa saker så är det fortfarande lurigt att replikera den livliga atmosfären från en riktig arena.
Utmaningarna - Vad saknas?
Det som skapar sportarenornas atmosfär är ljudet, energin och interaktionen med publiken, det är inte enbart det visuella.
Tittar kritiker på publikbeteendet så är det inprogrammerat med ramsor, jubel och buande, men allt är för perfekt synkat. Detta betyder att efter ett tag så betraktas allt som mer animerat och stelt. I verkligheten så är publiken oförutsägbar och allt kan hända, vilket är vad som skapar en del av tjusningen.
De bästa sportspelen har försökt att skapa en mer avancerad ljuddesign genom att addera mer skrik/reaktioner från exempelvis spelare eller tränare, och trots att detta sett en utveckling, så saknas fortfarande den råa spontaniteten.
Det som många ofta inte heller tänker på är att sportspel utspelas från spelarens perspektiv, men när fans kollar på sport så är det från ett publikperspektiv och här tappar många spel lite poäng.
Att gå på en match med kompisgänget handlar inte enbart om matchen, det är gemenskapen att sitta ihop med både främlingar och kompisar som hejar på samma lag, alla förspels ritualer och den varma atmosfären. Dessa sensoriska upplevelser är fortfarande svåra att översätta till spelvärlden och kräver mer jobb.
En bit att gå
Trots att dagens sportspel har kommit en bra bit på vägen och blivit mer avancerade så har de en bit kvar att gå för fånga upp den sanna verkligheten av en fysisk arena. Med det sagt så är framtiden ljus med moderniteter som AI, VR och fortsatt avancemang av processorkraft.