Varför mobiloperatörer sponsrar idrott
Publicerad den 20-12-10Ett flertal svenska mobiloperatörer har genom åren velat förknippa sitt varumärke med sport och idrott genom åren. I den här artikeln kommer vi gå igenom hur dom olika operatörerna har investerat i sport med tre exempel och varför sport är viktigt i en marknadsföringssynvinkel.
Tre som huvudsponsor av Chelsea
Tre är en av dom största operatörerna i Sverige och har över två miljoner kunder globalt. Bolaget har en stor marknadsföringsbudget som bland annat läggs på att vara huvudsponsor till det brittiska fotbollslaget Chelsea.
I England är fotboll en folksport och att vara huvudsponsor innebär att man syns hela tiden när storlagen möts. Att Chelsea accepterar Tre som huvudsponsor ger också kredibilitet till operatören. Att vara folklig är nästan alla marknadsförares mål och detta är framför allt aktuellt när det kommer till mobiloperatörer eftersom nästan alla personer i västvärlden idag har en mobiltelefon.
Telia sponsrar svenska e-sportslandslaget
I augusti 2018 den svenska giganten Telia in som sponsor till det svenska e-sportslandslaget. Vi tror att detta är en satsning operatören gör för att attrahera en yngre målgrupp. Telia är kända för att ha Sveriges bästa täckning och ligger över genomsnittet prismässigt vilket naturligt gör att målgruppen är äldre som har råd att betala med för ett abonnemang. Dessutom har Telia många företagskunder.
Tele2 arena
Det sista exemplet är Tele2 arena som är en av Sveriges största evenemangslokaler. Att bygga sponsra en arena av denna storlek är ungefär samma sak som att vara huvudsponsor till Chelsea. Det är stort, syns och kommer på tal ofta. Dessutom är det olika typer av evenemang på Tele2 arena vilket gör att många har anledning att besöka arenan.
Hur lockar andra operatörer kunder?
De tre exempel vi gick igenom ovan är från mobiloperatörer som har råd att lägga mycket pengar på marknadsföring.
Idag lanseras nya operatörer i en mycket snabbare takt än tidigare. Dessa operatörer lånar något av de befintliga operatörernas nät. Eftersom nätet är densamma och marknadsföringsbudgetarna ofta är lägre använder de mindre operatörerna nya sätt att locka kunder på.
Ett sätt är att fjäska för stora jämförelsesidor abono.se. På så sätt kan dom finnas med på listor över abonnemang i Sverige och locka kunder. Ett annat sätt mindre operatörer lockar kunder på är genom att erbjuda lägre priser.
Det har visat sig att många privatpersoner idag är ute efter mycket surf och lågt pris när dom tecknar nya abonnemang. Samtal och SMS är inte lika viktigt längre eftersom det oftast ingår i priset.